Mungkin Kau Lihat Benci

Mungkin kau lihat benci.

Gembira itu disentap malah ditarik dan dicarik,
Mungkin angkara aku, mungkin angkara kau,
tapi siapa tahu?
Kebenaran itu tidak mutlak selagi ia melibatkan kau dan aku,
atau dia.

Mungkin kau lihat benci.

Seawal hari aku gembira,
Tidak kesampaian petang aku bahagia,
Mungkin salah dia dan kita,
atau mungkin mereka.
Tapi kebenaran itu tidak pernah mutlak selagi melibatkan dia dan kita,
atau mereka.

Sudahlah dengan melihat benci.

Aku, kau, kita, dia dan mereka masih belajar,
Sentiasa salah dan silap menjadi dasar,
Sentiasa mahu di didik,
tapi apakah kita pendidik?
Sentiasa mahu belajar, tapi apakah kita berjiwa pelajar? atau pengajar?

Manusia tidak sempurna,
Doif dan tidak pernah qadim atau mutlak.

Sudahlah melihat benci.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin