Cadangkan Cara Menerangkan Secara Berhemah dan Berhikmah..

assalamualaikum..

ulangan tajuk entry..
apakah cara terbaik untuk menerangkan secara berhemah dan berhikmah..

terangkan apa..??
pada siapa..??

baca peristiwa..



PERISTIWA1

waktu:petang hari ahad..
Lokasi: 7eleven pandamaran..


seorang kawan sekolah yang bekerja kat situ tegur..dia seorang kristian tegar.dulu kitorang (aku n kwn banned dia pasal dia makan babi)..nama dia Arvintharan..
walau pun kitorang layan dia jahat (time skola rendah ok!)..dia tetap baik dgn semua orang..contoh pelajar ni..

Arvintharan:afif! 7E sekarang maw pki ramai pekerja..u nak ke..??nanti I amikkan borang..

Aku:ow ye ke..??actly i dah ada kerja..(sbnarnya ayat nak tolak sebab taknak kerja tu)

Arvintharan:owh..tape lar kalau macam tu..cuma kalau u nak gaji besar sikit boleh kerja sini..basic gaji pun dia bagi 7 lebih taw..kerja pun tak susah..

Aku:boleh tahan..basic gaji i kat kilang tu pun berape je..hmm..

Arvintharan:boleh la Afif..tman sama saya..saya sini pun tade kawan..


sebenarnya..aku bukan tak mau kerja 7E..tapi kerja tu ada sangkut sikit hal dengan arak..
bila dah sangkut dengan arak..aku memang tak boleh.haram wo..
aku pun try slow2 terangkan kat arvin..

Aku:actly arvin..i as a muslim tak boleh ada sangkut dengan arak.Nanti Allah marah (sebab dia christ,so dia mesti taw Allah)
bukan je minum dapat dosa..
buka,teguk,jual,pegang,jilat,masukkan dalam plastik,sentu,tolong kirakan,bla3..semua dosa.

arvin tersenyum masa aku terangkan..dia pun taw sebenarnya.dan dia pun berhujjah balik..

Arvintharan:saya taw afif.tapi i sincerly told u..kat 7E ni,semua pekerja pun muslim.i'm the one and only non-muslim kerja sini.
ape u mau cakap..?yang melayu tu semua bukan islam ka?tapi tiap2 waktu sembahyang pegi masjid juga.lagi ada sesetengah orang tu sembahyang pun tada.orang sana (masjid) azan,diorang sini juga gelak ketawa..boleh aje pegang arak..kadang2 diorang punya counter uruskan itu arak..lagi tolong angkat itu arak,lagi sana stor juga susun.itu boleh.diorang cakap ok aje.kadang2 atas itu pallet arak juga diorang tidur.apa lu mau cakap..??


aku mati ayat.tak tau nak jawab apa.dia yang bukan islam plak mengkritik habis2an..
tapi apa yang dia cakap tu semua betul.takde salah satu pun.
sesiapa boleh kemukakan jawapan..??



PERISTIWA2:

waktu:lepas maghrib hari rabu
lokasi:tempat kerja,dekat bilik locker..

peristiwa ni baru semalam terjadi.masih lagi aku dengan orang india.aku tak tahu kenapa orang india pandai matikan hujjah lawan dalam berdebat.
waktu sedang pakai costume (ke uniform..tah lar) kerja.aku telah ditegur oleh kak Puspa.
waktu ni aku baru lepas pulang dari solat maghrib kat surau..

kak Puspa: sudah solat ke afif..?

Aku: sudah kak!baru aje..tiba2 sakit perut plak ni..(sambila pakai stokin laju2.nak ke tandas sebab kalau nak ke tandas perlu melalui working section.dan kat working section perlu pakai full spec. pakaian kerja)

kak puspa: afif! saya mau tanya kamu satu benda..satu hari orang islam sembahyang berapa kali..?

Aku:(dalam nada ingin berdakwah) hmm..satu hari 5 kali wajib dan ada beberapa yang sunat..yang sunat tu kalau tak nak buat pun tak pe.takde dosa.

kak puspa:ow ya ka..?u banyak rajin sembahyang aa..saya tengok orang lain dalam section ni,majoriti melayu.tapi tade sembahyang.itu u punya girlfriend pun tada sembahyang.ini section kalau pagi sampai petang,hampir 50 orang taw.yang melayu saja sudah 40 lebih.tapi aa..u satu orang juga sembvahyang..apa pasal..??
u kata 5 kali satu hari wajib..??tapi diorang semua satu kali pun tada buat.itu kita punya line leader denga supervisor pun tada sembahyang.

Aku mati kutu.nak garu kepala yang tak gatal ni, nati tunjuk yang aku jawab dengan tak confident.hmm..last2 aku jawab..

Aku: kak puspa..kita hidup,lahir satu orang.mati pun satu orang.dosa kita aa,kita juga tanggung.diorang tda sembahyang,diorang berdosa.yang sudah sembahyang,sudah lepas dosa.
tapidalam islam,orang tada sembahyang,kita tade tegur,kita pun jatuh dosa taw.
saya bukan tak boleh tegur kak..saya boleh aje tegur semua orang.tapi kena taw satu..
saya muda.bahkan paling muda dekat ini section.semua makcik2 tu sudah tua.kalau saya tegur aa..diorang punya air muka apa macam..?
jatuh bukan..?
kalau diorang malu,nanti diorang msti tak mau kawan sama saya lagi.so sape mau kawan dengan saya..??



aku cuba bagi dalam bahasa yang mudah dia paham.tapi dia pun garu kepala.aku rasa dia pun tak paham.dan aku perlukan cadangan korang.camne nak jawab 2 isu panas ni..??

JAWAB..!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin