Halangan Menulis

Assalamualaikum

Aku suka menulis. Walau aku tahu, tak ada siapa nak baca blog gelap berhantu ni, tapi aku menulis juga. Salah satu kesannya aku menulis ini adalah untuk bercerita mengenai pengalaman aku dan pengajaran yang aku dapat disamping pengalaman. Ya! Kebanyakan adalah idea dan kritikan sosial yang tak berapa nak memajukan fikiran. Tapi, itu lah aku.

Aku suka menulis. Walaupun aku tahu tak ada siapa nak baca blog gelap berhantu ni. Bila aku menulis, aku selalu letakkan eleman perasaan dan perasan bagus dalam penulisan aku. Aku tak rasa kalau ada orang baca, dia akan suka. Tapi aku suka kalau orang tak suka. Aku lebih suka kalau ada orang bersedia mengkritik idea aku dan penulisan aku. Bila ada elemen perasaan, aku suka orang yang membaca seperti berada di tempat aku berada dan merasakan apa juga yang aku rasa masa melalui situasi dan pengalaman. Tapi kalau korang yang membaca tak dapat faham dan meletakkan diri dalam cerita itu, bermakna aku telah gagal. Dan aku suka gagal!

Aku suka menulis. Walaupun aku tahu tak ada siapa nak baca blog gelap berhantu ni. Pun begitu, aku gagahkan jari menulis walaupun seringkali kantoi. Selalunya dah ada idea nak tulis apa dan tentang apa. Samada kritikan, idea baru ataupun pengalaman pelik, tapi bila dah duduk depan lappy, idea tadi hilang entah kemana. Dan selalunya, aku rawat kehilangan idea tu dengan menulis benda pelik sebagai draft. Bila tiba tiba saat menulis benda pelik ni, selalunya idea akan datang. Dan aku terus menulis. Sebab tu kadang kala penulisan aku tah apa apa. Ya! Aku suka kalau jadi tah apa apa!

Aku suka menulis. Walaupun aku tahu tak ada siapa nak baca blog gelap berhantu ni. Semuanya aku pinggirkan ketepi demi untuk menyampaikan matlamat aku menulis. Iaitu memberikan gambaran kehidupan gila gila aku kepada tunang aku. Ya! Kegilaan ini membuatkan aku menjadi aku! Dan aku nak tunang aku kenal dengan aku sehabis kenal. Sampaikan tak ada apa dia nak persoalkan pasal aku sampailah kami diijab kabulkan. InsyaAllah!

Aku suka menulis. Walaupun aku tahu tak ada siapa nak baca blog gelap berhantu ni. Dan setiap kali menulis, aku selalu dapatkan inspirasi dari blog tunang aku. Bila aku baca blog dia, walaupun benda pelik yang dia tulis, saja cinta yang dia tulis, aku baca dengan penuh minat. Sebab aku teringin nak kenal dia sama macam mana aku nak dia kenal aku.

Tapi..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin