Mimpi Yang Mati Siri 1

Assalamualaikum

Aku terlalu tertekan dengan apa yang jadi dengan hidup aku kebelakangan ni. Aku selalu bergaduh dengan tunangku. Padahal dia tidak pernah salah dalam setiap pertengkaran itu. Semua pertengkaran berlaku kerana emosi aku yang tak stabil kerana pengurangan nikotin dalam darah (mungkin?) atau mungkin kerana sikap ku yang perengus.

Aku perlukan tempat mengadu selain umi dan ayah atau arif. Tapi aku sekarang jadi malu atau malas nak bercerita pada mereka. Aku malah merasa perlukan satu suara baru dan nafas baru untuk memahami diri aku. Ramai yang minta untuk aku mengadukan perihal masalah yang aku hadapi kepada tunangku. Tapi mana mungkin, kerana setiap kali aku mengadu, ia akan berakhir dengan perdebatan dan pertengkaran. Celaka apakah ini?

Aku yakin, tunangku cuba memahami aku dan cuba mendekati aku dengan jalan psikologi dan dia bukan lah terlalu bodoh atau ego untuk memarakkan pertengkaran. Sebaliknya aku! ya, aku! Aku selalu saja persoalkan tindakan dia dan persoalkan apa yang dia cuba lakukan dan sebagainya.

Pernah satu ketika bila mana aku letih pulang dari tempat kerja, dia cuba hubungi aku dan aku tidak mahu layan. Aku mahu bersendirian menikmati kehidupan aku. Suasana sunyi. Perasaan aku galau tanpa dia. Jadi, aku mulakan untuk berikan sms pada dia. Agak lewat dia sambut dan balas mesej ku. Entah kenapa dan tiba tiba dek kerana kelewatan mesej yang dia balas, hati aku memaki dan menghamun dia tanpa sebab.

Aku akhirnya dihubungi kawan lama sejak aku sekolah dahulu. Ada 3 orang semuanya dan lebih mengejutkan, kesemuanya perempuan. Dahulu, mereka bertiga sangat rapat dengan aku sehinggakan kami dianggap pasangan kekasih kalau aku keluar berdua dengan salah seorang dari mereka. Aku pernah dilabel sebagai kaki perempuan kerana kerap bertukar tukar perempuan. Celaka!. Diorang kawan aku lah bebal!

Tapi, 3 tahun lepas, mereka secara perlahan lahan cuba undur kan kehidupan mereka dari aku seorang seorang. Bermula dengan si pendek yang ganas macam lelaki, aku gelar nama dia Cip kerana lagak seperti seorang ketua. Ya! Dia yang pertama. Pergi tinggalkan aku tanpa ada satu alasan munasabah. Alasannya, boyfriend nya tak bagi dia berkawan dengan aku. Alasan paling bodoh abad ini.

Seterusnya, fiza tinggalkan aku. Aku dan fiza rapat seperti adik beradik. Dia punya seorang boyfriend yang tak pernah hargai dia. Sampai buat dia menangis waktu hubungi aku. Aku tak tahu nak bantu macam mana dan akhirnya, aku ambil jalan kongsi gelap dan hubungi boyfriend dia yang sengal tu dan beri amaran. Damn! aku tersilap langkah. Fiza marahkan aku (agaknya?) dan fiza tak pernah hubungi aku lagi sejak kejadian tu.

Mida yang sangat rapat dengan aku yang pernah orang anggap seperti pasangan kekasih pergi tinggalkan aku saat aku kekurangan masa untuk melayani karenah dan mesej mesej dia kerana terlalu sibuk dengan pelajaran. Dia akhirnya tinggalkan aku. Atau aku yang mulanya tinggalkan dia?

Aku kemudian meneruskan hidup sehingga lah aku bertunang. Ya! Tunang aku adalah wanita paling rapat dengan aku saat ini. Sehinggakan segala masalah aku, tak pernah aku rahsiakan dari dia. Dia mengetahui masalah aku baik dari segi kewangan, kesihatan dan alam pekerjaan. Dialah tempat aku luahkan masalah aku walaupun terkadang, sejak kebelakangan ini, sering terjadi pergaduhan.

Aku penat menulis. Nanti aku cerita lagi.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin