Puisi Sheikh Jalaluddin Ar-Rumi

Assalamualaikum

Apakah yang harus aku lakukan wahai Umat Muslim?
Aku bahkan tidak mengetahui diri aku sendiri

Aku bukan kristian!
Bukan Yahudi
Bukan Majusi
Bukan Islam

Bukan dari timur mahupun barat
Bukan dari darat mahupun laut
Bukan dari sumber alam
Bukan dari syurga yang berputar
Bukan dari Bumi, Air, Udara, Mahupun Api
Bukan dari singgahsana, Penjara, Eksistensi, Mahupun Makhluk

Aku bukan dari India, China, Bulgari mahupun Saqseen
Bukan dari Kerajaan Iraq Mahupun Khurasan
Bukan Dari dunia kini, atau dunia akan datang
Bukan dari Syurga atau neraka

Aku bukan dari Adam atau Hawa
Taman syurgawi atau Firdaus

Dudukku tidak bertempat
Langkahku tidak berjejak
Baik Raga maupun Jiwaku
Semuanya adalah kehidupan kekasihku

- Sheikh Jalaluddin Ar-Rumi - 

Aliran irfani adalah penerapan perasaan dalam menzahirkan kasih sayang, cinta dan rindu. Takut pada Allah adalah tahap paling asas dalam mencintai tuhan. Kerana, takut pada tuhan adalah seperti yang diajarkan kepada umat islam pada awal perkembangan islam. Patuh adalah tahap asas dan Taat adalah tahap kedua dalam mencintai tuhan.

Tahap tertinggi dalam mencintai tuhan adalah dengan meletakkan kasih sayang kepada tuhan. Merasakan cinta itu adalah cinta abadi selalunya boleh diungkapkan oleh sesiapa tetapi, apakah hakikat mencintai tuhan itu?

Sheikh Jalaluddin Ar-Rumi menzahirkan rasa cinta dan kasih sayang beliau kepada tuhan melalui puisi. Andai mampu kita fahami dan hayati setiap bait kata dari puisi ini, pasti mengalirlah air mata kita.



0 comments:

Blog Widget by LinkWithin