Selamat Hari Bapa..


assalamualaikum...

pernah aku tulis sebuah cerita mase exam BI kat sekolah tentang ayah..kehebatan seorang ayah menempuh kehidupan yang penuh ranjau..hidup ini sangatlah sukar dari kaca mata ayah..tapi mungkin cikgu tak mengerti bahasa inggerisku yang penuh dengan grammer yang tunggang langgang..bersepah tanda merah dalam essay paper aku..tapi untuk ayah..aku tak kisah..janji aku dah luahkan tentang ayah dalam essay tu..

aku mula kenal ayah n cara ayah berfikir masa umur 7 tahun..mase tu baru darjah satu..mungkin tak cukup terer nak describe tentang dia..tapi aku tahu n aku paham perangai ayah..

aku ingat lagi mase tu aku baru paham dunia..ayah kena buang negeri sampai ke klang..hanya kerana melawan seorang menteri..ape salah ke lawan orang yang salah..??

mungkin aku belum mengerti dunia hari tu..tapi sekarang...aku paham dunia dari kaca mata seorang 'aku'..

ayah seorang yang kuat bekerja..sangatlah kuat hingga takde mase untuk anak2..mungkin dulu ada sewaktu umi menjaga seorang anak kecil bernama Haikal..ayah sering berada di rumah..malah setiap hari ayah bawa Haikal pergi berjalan-jalan sambil nyanyi lagu 'senyumlah' yang seingat aku nyanyian Dato M Daud Kilau..dari seorang yang kecil dampai lah boleh berjalan..ayah sayangkan Haikal..tapi tiba2 haikal kena pindah...ikut mak la..ape lagi...hehehe

semenjak dari hari tu..ayah semakin sibuk dan sibuk..malah kadang2 sampai tak balik ke rumah sehingga 2,3 hari..
memang sound strange..tapi hakikatnya..itulah ayah..

sekarang ayah kena bertugas di Kem Tahanan Teluk Intan..dulu dia bertugas di Kem Tahanan Semenyeh..

ayah bekerja siang dan malam tanpa kenal erti penat dan lelah..tak pernah rasanya..dia suk dengan kerja dia..sampaikan sanggup beraya di pejabat..hehe
aku taw..korang mesti fikir yang ayah gilakan O.T..tapi itulah hakikat sebnarnya...

ayah sibuk mencari wang untuk mencapai matlamatnya..dia suka beli tanah dan buat projek tanaman..walau tak sistemati macam Acu..tapi aku gembira tengok ayah macam tu...sekurang-kurangnya dia ada satu matlamat yang jelas...

baru2 ni ayah buat tindakan paling mengembirakan seluruh umat keluarga Pak Nasir..bapak aku ler tu..heheh

dia telah beli sekeping tanah jdalam anggaran 1.4 ekar dengan harga yang aku tak tahu..hehehe
tak nak bagi tahu pun...
ayah turun naik bank pertanian untuk itu..
untuk pinjaman..sebelum ni kalau buat pinjaman..ayah akan bayar setiap bulan dan terkadang bila terlupa...Notis bank akan sampai ke rumah..baru la kelang kabut nak bayar..
tapi kali ini ayah buat perubahan dengan minta bank potong daripada gajinya..HEBAT..

bagi aku satu perkara yang membanggakan kerana aku tak perlu fikir setiap bulan untuk ke bank rakyat dan membayar wang pinjaman ayah...hehe

aku pun sudah besar untuk tak mengerti hasil titik peluh ayah...mungkin perangai dan sifat aku belum matang sepenuhnya..tapi aku tak suka buat ayah kecewa dengan menjadi seorang Mat rempit,mat dadah,mat ganja dan bermacam jenis mat yang ada kat dunia ni...

walaupun cerita aku tentang hari bapa dan tentang bapa aku...point utama aku ialah....

BELIA BENCI DADAH..hehe
bukan2...

aku nak ucapkan selamat hari bapa pada ayah...kalau melalui sms..ohh...kredit aku sengaja tadak aku mahu mengisi kerana bakal mengganggu tumpuan aku sebagai seorang pelajar...
so...dekat sini aku ucapkan selamat hari bapa untuk ayah dan pada seluruh ayah,bakal ayah,sudah ayah, tak nak jadi ayah, dan juga pada yang menjadi ayah kepada anak tak mengenal ayah...

SELAMAT HARI BAPA..AKU SAYANG KORANG SEMUA...

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin