Ust Asri ; Pergi Tak kembali

assalamualaikum...

baru beberapa hari lalu...
mendapat khabar dari najmie..ada geng Rabbani buat konsert kat Kompleks Sukan..
siap berduet dengan Amy Search lagi...
konsert tu anjuran geng songkok tinggi...
malas rasanya nak pergi...

tanya Umi...
belum habis tanya..
dah kena bambu..
Umi kata "nak kena H1N1 ke..??"
adoii...
kesitu plak umi..

sebagai anak yang hampir soleh..
aku turutkan saje..
bukan ape..
aku pun cuak jugak..
kebetulan aku dah demam selesema hampir satu minggu yang sudah..
tak pergi chek doktor pun...

Najmie yang pergi sempat merakamkan geng rabbani membuat persembahan..
aku hanya saksikan rakaman aje lar...
tapi dapat jugak tengok kan..??

hurm...
selang beberapa hari...
taw2 Ust dah pergi..
selamanya...
tak sangka konsert ustaz terakhir rupanya..

aku masih ingat lagi...
tahun sudah..
semasa pergi kem jati diri pendakwah muda..
ust datang untuk bagi ceramah motivasi dan bercerita tentang kisah hidup Syeikh Ja'afar al-Barzanji..
ala..penulis kita berzanji tu..

malam tu..ustaz mengalunkan setiap bait kata2 dalam kitab tu dengan penuh syahdu..
dengan penuh perasaan..siap dengan penerangan maksud lagi..
kami jadi sebak..
ada antara kami yang menitiskan air mata..
dah sudah dengan kitab berzanji..
ustaz tanya kami apa yang kami nak dia lakukan..

kami tanpa berlengah suruh lar nyanyi satu lagu..
LIVE..baik punya...

ustaz pun mendendangkan lagu pergi tak kembali..
aduhh...
sedap suara ustaz...
kalah Mawi,Siti,Fiq,...

lepas konsert free tak berbayor tu..
kami ramai2 dapatkan tanda tangan ustaz..
aku sempat bergambar..
tapi tak boleh nak upload..
al- maklum ler..
USB cable hilang...

sebelum ustaz pergi..
kami sempat berpelukan..


selang beberapa minggu..
terserempak dengan ustaz and the gang dekat Plaza Alam Sentral..
masa tu sedang jalan2 selepas solat maghrib denga abang saiful dan arif..
kami bersalaman dan berpelukan lagi...

dapat jemputan khas ke konsert dia dekat dewan MBSA..
tapi tak dapat pergi...
malam tu ikutkan jadual kena bertolak ke kampung dengan ayah..
takde rezeki...

hari ni..
kenangan tu masih lagi aku ingat..
dan cara ustaz pergi pun sangat mulia bagi aku..
dia sempat mintak Al-quran untuk dibaca untuk kali terakhir...



kita esok entah macam mana...
sesungguhnya kematian itu pasti..
datangnya tak bersyarat..
samada tua,muda..
miskin,kaya..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin