10 Muharam Sunat Puasa...Puasa jgn tak Puasa....

oh ya...lupa plak...tadi mase aku kat surau...ada Ustazah bagi aku satu 'handout' untuk di telaah...
owh rupa2nya...tentang amalan pada 10 muharam..dari aku simpan sensorang..bek aku kongsi ngan korang...

Abu Laits Asssamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a berkata:
Nabi SAW bersabda yang bermaksud

"barang sesiapa yang berpuasa pada 10 muharram (hari assyuraa'), maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat,10,000 orang haji dan umrah serta 10,000 orang mati syahid...barang siapa yang mengusap kepala anak yatim pada 10 muharram...maka Allah akan menaikkan dengan sehelai rambut satu darjat..dan barang siapa yang memberi makan untuk berbuka orang yang berpuasa pada 10 muharram,maka seolah-olah memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW dan mengenyagkan perut mereka.."

sahabat bertanya.."Ya Rasulullah..Allah telah melebihkan hari assyuraa' dari lain2 hari..??"
dan jawab rasulullah.."benar.."

ANTARA PERISTIWA YANG BERLAKU PADA 10 MUHARRAM..


-Allah telah menjadikan langit dan bumi..
-Allah menjadikan adam dan Hawa..
-Allah menjadikan syurga dan memasukkan aam ke dalam syurga..

-Allah meneggelamkan tentera firaun..
-Allah menyembuhkan penyakit nabi Ayyub..
-Allah menerima taubat nabi Adam..
-Allah mengampunkan dosa Nabi Daud..
-Kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman..
-Allah meletakkan kiamat terjadi pada hari assyuraa'..



AMALAN DAN BACAAN SUNAT DILAKUKAN DI HARI ASSYURAA' (10 MUHARRAM..)

-pada malam hari atau siang harinya dibaca istighfar 100 kali..
-juga dibaca 100 kali subhanallah...
-dibaca surah at-taubah ayat 128-129 sebanyak 7 kali..
(laqad jaa akum...)

-bersedekah pada fakir dan miskin..
-mengerat kuku..
-kukuhkan silaturrahim..
-meluaskan perbelanjaan rumah..
-mandi sunat hari assyuraa'
-bercelak mata..
-solat sunat hari assyuraa' sebanyak 4 rakaat..
-ziarahi orang alim ulama'
-ziarahi orang sakit..
-beri makan anak yatim..


so..esok adalah hari assyuraa'..iaitu 10 muharram...disunatkan berpuasa...sori la lambat share ngan korang sume..aku pun dapat info baru tadi..so malam baru ada mase nak upadate..so esok aku puasa...sesapa nak bagi aku makn..dapat pahala beri makan seluruh umat Muhammad...so..??

aku gurau je...insyaAllah..sama2 beramal...

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin