Bila Dah Wajib...Wajib la buat...

assalamualikum...

semalam aku dapat panggilan dari seorang sahabat yang mintak aku cepatkan aku punya projek nak tulis pasal aurat perempuan...so aku pun apa lagi..terus contact ustaz2 yang aku kenal...tak cukup dengan itu aku rujuk buku...so aku pun try la nak tulis...

kalau dilihat perempuan sekarang memang dasyat...sanggup dedahkan aurat diorang walaupun dah terang2 tau paras aurat bagi wanita...kalau tak tau tu maksudnya tak belajar le asas fardhu ain...wah..bukan ke asas fardhu ain tu wajib..wajib ni kalau buat dapat pahala tak buat dapat dosa...kalau dah tawu cam tu nape tak buat..??apa mak bapak diorang sanggup plak terima dosa sebab tak hantar anak2 diorang pegi kelas fardhu ain..

kalau belajar matematik yang jadi fardhu kifayah tu korang gila2 kejar nak dapat 'A' tapi yang fardhu ain ni tak nak palak kejar...
bukan maksud aku tak payah belajar ilmu hisab ni..tapi cuba korang2 pikir balik..kita sibuk kejar yang tak berapa nak wajib tapi tinggalkan yang terang2 wajib...aku maksudkan tak berapa nak wajib sebab fardhu kifayah ni kalau dah ada sorang belajar orang lain dah terlepas dosa wajib...hah ta paham lagi..??!!! rujuk lar ustaz2 atau ustazah2....

mengenai aurat..tak kira lelaki atau perempuan..ada paras2 tertentu..sama ada bersama muhrim,bukan muhrim,suami dan juga termasuk bersama golongan kafir...

bagi lelaki senang je...dari paras pusat sampai ke lutut..kalau tak tutup jugak memang buduh..!!
bagi perempuan plak...wajib tutup bila bersama bukan muhrim..maksudnya kalau keluar dari rumah je wajib tutup aurat diorang...mak bapak tolong awasi anak dara korang...!!!

paras aurat bagi kaum hawa ni semua orang tahu..seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan...bila bersama muhrim..maksudnya bersama keluarga,kawan2 perempuan saudara mara perempuan...hukumnya dibolehkan bukak tudung dan auratnya boleh dibuka bawah paras lutut...

bila bersama suami..hah bukak la semua...sapa pun tak larang...memang dah halal pun...tapi bila bersama kaum kafir tak kira la kafir zimmi ke apa ker...wajib jaga aurat macam berdepan dengan orang bukan muhrim...

tak puas hati jugak..nakkan keterangan...rujuk ler ustaz2 ustazah2 yang lebih memahami...

kewajipan menutup aurat memang jelas tertulis dalam Al-quran dari surah An-Nur ayat 19


"sesungguhnya mereka yang suka tersiarnya kekejian (kejahatan , aurat dsb) di tengah2 orang beriman , bagi mereka siksa yang amat pedih di dunia dan akhirat...

(surah An-nur:ayat 19)


banyak lagi sebenarnya...kalau nak cari sendiri ye...harap maklum...


sebenarnya ada sebab Allah mewajibkan pemakaian sedemikian...aku tak reti nak terangkan..tapi tengok je la video kat bawah ni...dari tuan guru...





so..rasanya dah cukup penerangan yang dah aku bagi...so kalau ada pape soalan hantar post jer komen kat myspace atau friendster aku atau email je kat:
terataiputih_92@yahoo.com
apip_potato@yahoo.com

atau lebih senang pakai YM jer...

add aku kat : apip_potato

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin