Alam Yang Merintih

Assalamualaikum

telah ku terima khabar dari si dia
jauh yang dekat sebenarnya
membuat hati kembali tidak tenteram
kembali rindu yang membukam
hidup yang tidak aman
juga hari yang tidak lagi nyaman

Aku menjadi tidak terarah
luka hati kian parah
penangan cinta membuat parah
sawan galau dan tidak senang
tekanan buat aku tak lenang
menongkah hidup yang penuh jerih
teringatkan dikau terasa pedih

tiap kali tidur kau hadir
membawa senyum yang manis
membuat telatah yang lucu
ketawa mu itu menggamit rindu

ahh.. Ini semua datang dari syaitan!
bisik hatiku..

Pesan seorang adik saat aku ceritakan masalah
syaitan harus ku tentang jangan pernah kalah
pengaduan pada Allah tidak pernah salah
harus bangkit melangkah gagah
kerana syurga idaman kita
kerana neraka hanya tempat pendusta
kerana dunia titian kesana
harus bagaimana kau hadapinya?

Terasa ditampar wajahku
terasa hatiku yang remuk dicantum semula
semangat yang dulu pergi
kini hadir kembali
menolak aku maju kehadapan
menggagalkan hasutan syaitan

insyaAllah. Kau sentiasa di dalam doa
saat dahi menyentuh lantai
merendah diri sebagai si abdi yang hina
tidak layak meminta kerana aku hanya hamba
merintih dengan ujian
menangis dengan cubaan
tertawa dengan kurniaan
bersyukur dengan pemberian

Ya Allah ya Tuhanku
Tuhan yang menjaga setiap hati
Tuhan yang lunak pada hamba hamba Nya
Tuhan yang pemurah terhadap setiap haba
Tuhan pengasih pada setiap yang meminta
Tuhan yang tidak pernah menganiayai hamba Nya

Sungguh kami akui ketuhanan engkau sebagai tuhan
sungguh kami akui kekuasaan engkau
Hanya kepada engkau tuhan yang kami sembah
Hanya kepada engkau kami memohon pertolongan

Jaga lah hati hati kami ya Allah
Peliharalah batas kasih sayang kami
Peliharakan lah cinta diantara kami
Jadikanlah kecintaan diantara kami kembali untuk mencintai engkau Ya Allah
Jadikanlah kerinduan diantara kami kembali untuk merindui rasul Mu
Jadikan lah kasih sayang diantara kami terus dalam lembah pernikahan
Satukan lah kami dari dunia hingga ke syurga firdaus
Dan jadikanlah diantara kami zuriat keturunan  yang soleh dan solehah
supaya kelak menjadi pemimpin kepada diri mereka sendiri serta keturunan mereka dan masyarakat.

Ya Allah.
Satukan lah hati kami
Satukan lah kami di dunia dengan pernikahan
Satukan lah ya Allah sebagaimana engkau satukan Nabi Yusuf dan Zulaikha
Satukan lah kami sebagaimana engkau satukan Nabi Ibrahim dan Hajar
ya Allah kau satukanlah kami sebagaimana kau satukan kekasihmu Muhammad dengan Khadijah
 Satukan lah ya Allah jangan engkau pisahkan
Dekatkan lah ya Allah jangan engkau jauhkan
Wahai tuhan yang maha mengasihi hambanya

Engkau lebih tahu ya Allah.
Saat aku terleka dengan kesesatan dunia
Alam ini menangisi kesesatanku
Saat aku terleka dengan kesesatan dunia
Alam ini merintih dengan kesesatan itu

- Afif Nasir Al-Banjari -
28 Oktober 2012
Pelabuhan Klang Selangor

Untuk mu duhai cahaya.
jangan pernah penat menegur sikapku
jangan pernah lelah menahan karenah ku
jangan pernah berubah hatimu
Jika aku berubah menjadi celaka,
jangan pernah teragak untuk menegurku
jika aku berubah menjadi hina
terus lah sabar dengan karenahku dan berusahalah untuk ingatkan aku

InsyaAllah. Kita sama sama setia pada pertunangan ini
sama sama setia pada janji

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin