perbahasan dan sikap penerimaan



Assalamualaikum

Kadang2,aku sendiri jadi pelik dengan mentaliti manusia dalam perhubungan.Bila adakan perdebatan ilmiah samada secara lansung atau tak lansung,akhirnya akan menjadi perpecahan dek kerana perbezaan ideologi dan dalam menyatakan pendapat.

Tak kira samada dalam perdebatan politik atau berkaitan isu semasa.Perpecahan yang aku maksudkan ialah perubahan dalam status perhubungan.Kalau sebelum ni,berkawan secara baik atau rapat dan sering utara kan maslahat dalam masalah kehidupan harian,berkongsi pengalaman dan sebagainya,akan tetapi,bila perdebatan atau perbezaan pendapat berlaku,maka perhubungan atau ukhwah yang terbina asalnya atas ikatan persahabatan musnah begitu sahaja.

Kadang2 juga,dalam masa berdebat,dan perbezaan pendapat berlaku,aku akan berusaha mencari fakta2 berkaitan isu dan menyatakan hujjah secara baik.Tapi tidak pada pihak berlawanan yang kehilangan hujjah serta modal untuk teruskan perdebatan.Akhirnya mula menyerang peribadi lawannya dan menggunakan kata2 makian dan melabel lawan sebagai ‘tunjuk pandai’ atau samakan lawannya atau musuh politiknya dengan haiwan2 najis.

Dalam bab teguran juga begitu.Mungkin pernah terjadi pada aku,tapi aku sendiri secara peribadi akhirnya akui kesilapan dan mula ambil sikap seperti tidak pernah berlaku dan dalam masa yang sama cuba perbetulkan teguran.Berbeza dengan mereka yang menegur aku sebelumnya.Sewaktu menegur dulu bukan main nasihatkan tentang keterbukaan minda,menerima apa saja teguran,merendahkan ego dan sebagainya.Tapi bila giliran aku menegur,mula mereka tunjukkan sikap kurang matang dengan meletakkan aku sebagai tidak layak menegur mereka dek kerana kesalahan aku yang lalu dan katakana pada ku untuk perbetulkan dulu dan sempurnakan dahulu diri sendiri sebelum menegur orang lain.
Pada hakikatnya mereka sendiri lupa tentang ayat yang mereka bacakan kepada aku sewaktu menegur aku dahulu iaitu dari surah Al-Asr.

Aku terbuka dalam menerima pendapat dan krtitikan dan dalam masa yang sama cuba sampaikan tentang pendapat aku sendiri dan selagi boleh aku akan cuba berpegang dengan pendapat sendiri sebelu aku gunakan pendapat orang lain.Dalam menegur dan perbezaan pendapat juga begitu.Aku terbuka dalam berdebat dan bila di akhir debat,aku masih kembali kepada hakikat perhubungan dan ukhwah.Berlainan bagi mereka yang mula meminggirkan diri dan menjauhkan diri.Seolah2 apa yang aku cuba sampaikan dan lakukan adalah salah sama sekali dan pendapat yang aku pegang adalah salah!

Mereka mahukan aku terima pakai pendapat mereka sedangkan hujjah yang mereka gunakan sebagai dasar menyokong pendapat mereka tidak kukuh.
Mentality seperti ini sangat aku tidak gemar.Mungkin aku seorang kiasu dan tidak mahu kalah dalam menyatakan pendapat dan pendirian.Tapi bila berakahirnya pebalahan mengenai pendapat,aku kembali sebagai seorang kawan.tapi KAU?! 

mungkin aku sering memandang salah orang lain tanpa relfeksi yang benar. entahlah. mohon ada bantuan dari sahabat sekalian :)

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin