Pasrah dan Redha : Janji jaga Diri :)

Assalamualaikum

Tubuh manusia secara mudahnya terdiri dari fizikal dan rohani. Kerana 2 eleman ini, mewujudkan satu identiti iaitu manusia. Manusia yang ada fizikal atau jasmaninya tanpa roh, maka manusia itu kita kategorikan sebagai mayat. Tidak lagi bernyawa. Secara sastera nya pula, manusia yang tidak mengisi rohani mereka dengan sempurna, maka akan mati lah tubuh mereka walau tubuh itu sebenarnya masih hidup

Apa yang ingin di sentuh, bukan lah berkenaan kematian atau pengisian rohani. Tetapi berkenaan penjagaan diri.

Diri manusia, dikuasai oleh 2 elemen iaitu akal dan nafsu. Nafsu mampu menguasai tubuh andai ia tidak dikawal. Nafsu terkadang mengawal tubuh menyebabkan tubuh kita akhirnya menjadi sakit. Selalunya nafsu ini tindakannya tanpa berfikir dan menyebabkan tubuh akan merana.

Akal pula mampu mengawal manusia andai saja kita meletakkan dan tahu cara akal berfungsi. Cara akal berfungsi mudah. Caranya adalah dengan berfikir. Maka jika kita berfikir, maka berfungsilah akal itu. Kerana kerja akal adalah untuk berfikir. Dalam menjadikan kita manusia, kita tidak terlepas dari dikawal oleh 2 elemen ini dan ia juga menjadi asbab kita belajar tentang dunia, manusia, dan ilmu pelajaran sedangkan pengajaran sebenarnya adalah datang dari Allah.

Dalam menjaga tubuh, kita harus tahu untuk mengawal 2 elemen ini. Terlalu luas jika mahu dihuraikan satu persatu. Akan tetapi hanya difokuskan kepada pengkelasan dalam menerima tanggapan dan perasaan.

Aku tidak lah berilmu dalam membincangkan bab ini. Akan tetapi sekadar berfikir dari pengetahuan logik sahaja tanpa merujuk mana mana ahli falsafah atau ulama' yang fokuskan keilmuan mereka dalam bidang ini.

Secara mudahnya, apabila manusia itu menjaga tubuh mereka dari kesakitan, maka harus juga dia menjaga akal nya. Akal ini seringkali dikaitkan dengan hati. Dan secara terusnya, apabila manusia ini menjaga tubuh mereka, mereka juga harus menjaga hati mereka. Dalam bab menjaga hati, terkadang dikatakan terlalu subjektif kerana ia melibatkan hati dan perasaan. Tetapi, boleh lah kita bincangkan secara ilmiah berkenaan perkara ini :)

Dalam menjaga hati, kita harus kehadapan kan nas quran dan hadis serta kehadankan akal kita dalam menanggapi sesuatu. Kebanyakan manusia, terlalu meletakkan nafsu dalam menanggapi sesuatu lantas meletakkan konklusi yang salah dalam soal hati dan perasaan. Sehingga mereka terlupa membezakan diantara pasrah dan redha.

Pasrah adalah menyerah. (petikan filem ombak rindu). Berbeza dengan redha iaitu yakin dan pasti tanpa meletakkan sebarang kesedihan atas keputusan atau situasi ( definisi sendiri ).

Apabila kita menerima satu ketentuan, kita dengan yakin berkata redha dengan sesuatu itu dan dalam masa yang sama, kita menangis di dalam hati. Ini bukan lah konsep redha. Ini adalah konsep pasrah. Pasrah ini lebih kepada mengaku kalah sebelum berjuang. Pasrah adalah satu sikap yang tidak sepatutnya ada dalam diri manusia. Kerana pasrah ini sifatnya terlalu menurutkan nafsu dan tidak berfikir, maka ia menyanggahi prinsip meletakkan akal terkehadapan dalam menanggapi sesuatu.

Seharusnya sifat manusia itu, Doa, Usaha, Ikhitiar, Tawakkal dan balik kepada doa. Ini barulah konsep yang betul dalam redha. Walau selepas semua usaha itu kita lakukan, tetapi rezeki tidak di pihak kita, itu baru lah nama nya redha. Kita tak akan tangisi perkara itu kerana kita telah melakukan satu usaha terbaik dan meletakkan tawakkal kepada Allah selain berdoa. Juga apabila iktiqad kita yakin benar pada perancangan Allah yang tidak pernah menganiaya hambanya, maka tangisan melihat kebahagiaan itu pergi tidak akan datang kerana kebahagiaan sebenar dari Allah itu akan datang juga akhirnya.

Ini adalah apa yang islam ajarkan. Ini adalah apa yang islam didik kita. Kita meletakkan sepenuh keyakinan rezeki pada Allah. Dan dalam masa yang sama berusaha untuk rezeki itu dan bertawakkal supaya Allah berikan terbaik untuk kita. Jangan kita terlalu gopoh meletakkan kesimpulan awal dengan pasrah atas ketentuan.

..........................................................................................................................................................

Janji jaga diri, melibatkan juga hati, peribadi, kesihatan, pemakanan, iman dan lain lain. Bukan hanya jaga diri secara literal dengan tidak meletakkan diri dalam posisi bahaya sahaja, tetapi ia lebih dari itu.

Denda untuk yang memungkiri janji. Ambil pengajaran ini dan sampaikan pada orang lain. Moga Allah pelihara kamu tunangku. Moga Allah sentiasa menjaga kamu walau saatnya tangan ku mampu mengapaimu. Inilah sikap ku. Aku suka mendidik orang lain dan bermakna, aku juga sedia untuk di didik. Aku masih belajar dan dalam masa yang sama suka mengajar. Jangan terasa atau tersinggung dengan sikapku. Tetapi tegurlah perbuatan ku supaya aku tidak terus sesat dalam kelekaan.

Terima kasih kerana sudi membaca tulisan dari sudut pandang seorang 'Aku' :)


0 comments:

Blog Widget by LinkWithin