Ucapan Dan Hati

Assalamualaikum :)

Selalu sangat orang tua tua sebut apa yang diucapkan, itu adalah sebenarnya datang dari hati. Bermakna setiap apa yang hati atau kita fikirkan, itu yang akan jadi apa yang kita ucapkan. Apa yang kita cakapkan adalah bagaimana caranya kita berfikir. Jika bijak, maka bijak jugalah apa yang kita cakap.

Bagi aku yang jahil ni, apa yang dikatakan oleh orang orang tua itu ada benarnya. Tapi bersyarat.

Syarat utama haruslah apabila orang yang berkata kata itu dalam keadaan neutral dan tidak dipengaruhi oleh situasi atau peristiwa yang dia sendiri terlibat didalam nya. Sebagai analogi mudah, ada orang yang apabila abrangnya dirompak dan diragut, walau pun dia alim, kemungkinan besar boleh juga keluar dari mulut dia caci maki dalam masa yang sama kalimah Allah bermain di hati. Kita yang jadi pemerhati luar, boleh saja katakan, dia ini kuat maki orangnya. Dan kita mudah saja melabel dia adalah seorang yang suka mencarut dan memang selalu lepak dengan kaki carut.

Itu adalah contoh. Huraiannya mudah. Orang yang kena ragut, adalah seorang alim dan sentiasa berzikir pada Allah. Tapi apabila dia dalam situasi yang melibatkan barang dirampas dan dia dipukul, dia tidak lagi dapat menahan marah dan nafsunya untuk maki dan mencarut.

Secara kesimpulan mudahnya, mana mana manusiasekali pun, apabila dia telah terkeluar dari zon selesa, dia boleh berubah. Zon selesa bermakna, apabila dia tidak lagi berada dalam satu ruang yang membolehkan dia menjadi seorang yang baik. Jadi, tidaklah kita harus mengatakan yang dia adalah seorang kaki carut dan kaki maki. tak gitu?

baiklah. sudah faham?

perkara ini samalah juga halnya apabila seorang yang selalu berfikir sebelum melakukan tindakan dan seringkali menjaga setiap hati orang sebelum mengambil tindakan, apabila dia tiba tiba rasa cemburu terhadap sesuatu, maka saat itu dia telah terkeluar dari zon selesa dan tindakan dia jadi melulu lantas menyakitkan hati orang yang dia tak sanggup lihat air mata mereka mengalir.

ini bukan bermakna dia memang tidak pernah menjaga hati sesiapa. Tapi sebalik nya dia sebenarnya telah terkeluar dari zon selesa dan tiba tiba tindakan dia telah tersalah langkah.

orang macam ni, jangan lah disalahkan dia. Dia juga manusia biasa. Kadang kadang semua tindakan dia bukanlah bersandar iman semata. Nama pun manusia.  :)

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin