Sejarah Yang Mengajar

Assalamualaikum.

Sejarah adalah perkara lalu yang menjadi ingatan atau catatan dalam kehidupan manusia. Akan tetapi kebanyakan orang jarang mengambil pengajaran daripada sejarah. Kata Ibn Khaldun "...Mereka yang melupakan sejarah, akan cenderung untuk mengulangi sejarah.. "

Kebanyakan orang pula lupa bahawasanya sejarah bukan sekadar apa yang ditulis dalam buku sejarah dan dari sejarah berbelas atau berpuluh tahun atau beratus atau beribu tahun dahulu saja, akan tetapi, ia juga melibatkan sejarah diri kita sendiri.

Lahirnya kita ke dunia ini adalah satu sejarah peribadi yang patut dibanggakan. Kerana tidak semua bayi yang lahir itu selamat. Dan tidak semua yang lahir itu pula sempurna sifatnya. Terkadang ada yang lahir tidak cukup bulan dan sebagainya. Apabila selamat ia adalah perkara pertama yang boleh dibanggakan. Kemudian apabila kita diazan atau diiqamatkan,ia adalah perkara seterusnya yang sangat boleh dibanggakan dan menjadi satu catatan peribadi dlam kehidupan kita.

Dalam menelusuri sejarah kehidupan kita, kita sebenarnya telah pun dididik oleh Allah semenjak kita lahir supaya kita berfikir. Sedar atau tidak, kita pada awalnya belajar menyusu dan seterusnya belajar untuk makan dan belajar untuk bercakap dan pelbagai lagi. Pembelajaran kita yang diajar oleh ibu bapa tanpa kita sedari sebenarnya adalah pengajaran daripada Allah. Allah mengajar kita berjalan. Dia beri kita jatuh dan akhirnya kita bangun untuk berjalan lagi dan sering kali itu kita jatuh. Tanpa kita sedari, rupa rupanya kita sudah boleh pandai berlari.

Dan hari ini, kita sudah boleh bermain bola, berjalan dan berlari sesuka hati dan bila bila masa yang kita mahukan.

Tidak ramai yang sedar hakikat pengajaran dari Allah ini dan dek kerana itu, setiap kali mereka ditimpa ujian dan musibah, mereka tidak terus kepada Allah tetapi sebaliknya merungut dengan ujian dan meratib masalah tanpa mereka mahu mencari dimanakah titik masalah atau punca yang menyebabkan mereka menjadi begitu.

Allah menghantar ujian, dan diselangi dengan sengsara, semata mata mahu untuk kita belajar dan akhirnya kembali kuat lebih dari sebelum kita menerima ujian.

Sejarah kita jatuh sebenarnya bukan sekali. Tetapi sudah beribu kali sebenarnya kita jatuh dan menerima musibah. Tidak saja pada kehilangan orang tersayang. Tetapi sewaktu kita gagal dalam kehidupan.

Jangan menafikan yang kita pernah bermasalah dengan orang sekeliling. Kita pernah bermasalah dengan guru. Kita pernah bermasalah dengan ibu bapa kita dan pelbagai. Ini lah ujian yang disandarkan kepada kita untuk kita belajar dan belajar untuk bersabar supaya tetap tenang hadapi ujian dan cabaran yang akhirnya tanpa kita sedar, apabila masalah itu selesai, kita bukan saja semakin kuat, tetapi, kita juga sudah belajar bagaimana hendak mengawal masalah. Bukan begitu?

*point utama aku tulis cerita ni tak sampai sebenarnya. Ada kisah disebalik kisah.  :)

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin