Biawak Di Tepi Tasik

Assalamualaikum

warkah telah ku terima,
moga balasannya bermanfaat juga :)

Tunang ku adalah seorang muslimah hebat. Bukan kata aku sorang. Tapi kata kata yang aku petik dari sahabat, kakak, adik dan lain lainnya.
Aku sendiri kadang kadang berasa sangat tidak layak berada di tempat aku sekarang. Boleh mengalir juga air mata bila memikirkan benda sengal ni

Aku ceritakan semua masalah aku pada adik. Dia pendengar yang setia. Aku ceritakan pada dia semua! semuanya!

Termasuk kisah sahabat yang kononnya redha tapi di belakang mengungkit ngungkit dan sebagainya. Aku tak pernah ceritakan semua ni pada tunangku. Aku tak mahu rosakkan hubungan kami dek kerana biawak biawak yang hanya menjelirkan lidah di pinggir tasik.

Aku sukakan diskusi. Jadi bila bercerita dengan adik, aku jadikan seolah olah diskusi. Maka akan keluarlah idea, dan sebagainya untuk aku menjaga hubungan pertunangan ini dan mengawal masalah. Aku tidak meletakkan diri aku dalam posisi mudah dan bahagia. Langsung tak ada! sebab terlalu selesa dan perasan bagus ni akhirya akan membunuh aku dan membuatkan aku jadi manusia yang ada secebis ilmu, tapi tak pernah merasa syukur dengan nikmat dari Allah.

Ada hikmah aku rahsiakan kisah ini, sebab utama adalah aku tak mahu masalah atau mana mana manusia mengganggu hubungan yang baru kami mulakan. Kalau masalah macam ni pun tak boleh handle, macam mana aku nak handle batang tubuh aku, isteri aku dan anak anak aku bila tiba saatnya nanti?

Jadi ini yang dikatakan biawak dari dalam tubuh kita. Buangkan sifat biawak yang menghalang kita untuk maju. Jangan cakap ilmu pandai, tapi bab praktikal, haram jadah mengungkit.

Aku tak ingin burukkan sesiapa. Aku tahu, setiap orang ada level pemikiran mereka. Dan aku akui, aku masih rendah. Dan disebabkan rendah, aku selesa dengan rasa tahu bersyukur. Malas sembang lah. Lagi cerita, lagi buat aku rasa nak tumbuk orang.

Sebab apa? Sebab katanya redha, tapi masih tolak aku sebagai kawan. Katanya redha dan mahu menyendiri dari dunia luar. Tapi masih kau berhubung dengan orang orang tertentu. itu sikap double standart apa jenis tu? Katanya redha, tapi mengungkit.

Jujur aku kata, ini lah yang aku kategorikan biawak biawak di tepi tasik. Balas lah apa kau nak balas. Aku sikit tak peduli dah. Hujung tahun depan, aku tetap akan ke sana. Jumpa atau tidak, aku dah tak peduli. Support tempat tinggal atau tidak, aku ada duit sendiri. Support makan minum atau tidak, aku tahu jaga diri. InsyaAllah. Aku ada perancangan besar yang lebih dari ini.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin