Harus Tegas

Assalamualaikum

Tegas bukan bermaksud berkeras. Tapi ia ada banyak cara untuk expresi kan sikap tegas.

 Ada orang gunakan kekerasan secara mutlak untuk buktikan yang dia adalah seorang yang tegas. Jenis macam ni tidak pernah beri muka pada orang lain dan kononnya berprinsip.

 Ada orang gunakan kelembutan untuk expresikan sikap tegas. Selalunya banyak menggunakan bahasa sarkastik secara halus dan terkadang bahasanya sarkastik tahap kasar yang di sampaikan dalam cara lembut.

Ada orang tidak mampu tegas langsung dan hanya menurut hingga akhirnya nanti dia sendiri tertekan dengan pilihan yang dia buat. Pilihan yang tidak mampu bertegas. Bertegas dengan prinsip dan sebagainya. Orang macam ni selalu bercakap belakang dan merungut. Bila masalah terkumpul dan dah bertimbun, masa tu baru nak meletup dan ungkit sejarah lama.

Ada orang cuba buktikan yang dia tegas dengan tidak senyum dan tampak kan diri garang. Orang macam ni selalunya akan tertekan dengan diri sendiri juga akibat orang ramai ramai akan pulaukan dia. Masa tu dia akan jadi kesepian dalam menghadapi dugaan :p

Ada orang suka ambil tahu hal orang lain dan kritik orang lain untuk membuktikan yang dia adalah seorang yang tegas dan ada prinsip. Prinsip dalam menimbulkan salah orang dan tenggelamkan salah sendiri barangkali.

Ada orang suka bercakap tegas sepertinya dia tegas tetapi sebenarnya keras lidah dari tulang. Lidahnya saja yang bekerja tetapi tindakan dia langsung tidak tegas. Orang macam ni kita panggil sebagai 'cakap tak serupa bikin'. Akan kelaut juga barangkali.

Ada orang tidak bercakap, tetapi menunjukkan hasil kerja yang membuktikan dia ada prinsip dan tegas dengan prinsip. Orang macam ni kita panggil 'diam diam ubi berisi'. Kalau dia seorang penggali kubur, maka cangkulnya tidak pernah karat kerana sering saja digunakan.

Ada orang suka menaip dan mengkritik orang tanpa reflek diri sendiri. Kononnya orang itu harus begitu dan begini, tapi diri sendiri pemalas dan suka melingkar atas katil dari keluar makan dan sanggup sakit perut kena serangan gastrik update blog sebab takda mood nak makan. Alasan bodoh yang dia selalu beri, sebab tak dapat text dari tunang. Orang macam ni kita jangan layan. Sebab suka susahkan diri sendiri dan menyusahkan orang lain. Dah la mengada ngada. Konon konon nanti tunang dia nak mesej dan paksa makan. Pastu baru dengan tersenyum girang nak melangkah cari makan. Orang ini patut saja kita biarkan dia mengerang kesakitan atas katil dan mati kebuluran. Biarkan dia!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin