Garapan Sistem Negara Dalam Berkeluarga

Assalamualaikum

Mudahnya mulut melafazkan kata kata cinta dari seorang pencinta kepada seseorang yang dicintainya untuk dijadikan suami atau isteri. Kata kata yang diucapkan tanpa asas atau perancangan yang rapi, akhirnya akan menjerumuskan diri dalam angan angan melampau yang akhirnya merosakkan tubuh dan merosakkan ibadah.

Tulisan ini adalah muhasabah dan luahan hati aku sendiri bila melihat kawan kawan di facebook yang update status bercinta bagai. Bila aku tanyakan bila nak kahwin atau apa perancangan yang telah kau rancang bagi membolehkan kau menyara sebuah keluarga? jawapan bebal yang aku dapat sangat lah menyakitkan hati.

Bukan bangga diri kerana diri ini telah meletakkan perancangan rapi dalam mengambil tanggungjawab, tapi aku sedih dan kecewa kerana aku membiarkan diri sendiri menjadi pemburu ilmu dalam masa yang sama, aku biarkan orang di sekeliling menjadi mangsa pembodohan masyarakat yang sedang giat aktif berjalan tanpa kita sedari.

Apabila ingin berkeluarga, perancangan melaksanakan sebuah negara haruslah menjadi bayangan sendiri. Benar! Sebuah Negara!

Ahli dalam mahligai yang akan kau bina adalah rakyat dan kau lelaki sebagai suami adalah sebagai pemerintah dalam negara yang kau bina sendiri. Maka haruslah kau merancang secara berhemah dan teliti dalam melaksanakan serta menguruskan hal ehwal negara kau.

Dalam negara kecil yang kau bina, kau tak payah la nak poyo lantik ahli jemaah menteri bagai dalam memerintah. Cukup kau dan isteri menjadi penggerak negara yang kau bina.

Elemen elemen penting dalam mencipta negara kau seharusnya merangkumi elemen sebuah negara. Bab ekonomi dan Pendidikan adalah elemen penting yang wajib dititik beratkan. Jika kau nodai disiplin elemen penting ini, maka, kau sedang membawa negara kau kearah kehancuran dan jangan terkejut jika negara kau akan bergolak oleh rakyat yang mahukan keadilan dan inginkan perut mereka di isi. Mampu kau hadapi?

Ekonomi

Kewangan yang dijanakan kedalam akaun negara kau, seharusnya menjadikan negara tu lebih maju dengan pembangunan akhlak dan menjadi sebuah negara maju. Tidak tersekat hanya sekadar di takuk yang sama sehingga kau pencen dari alam pekerjaan dan mula perlahan dalam menjana kewangan.

Pelaburan luar dan kekayaan dalam kewangan harus dikumpulkan dan dalam masa yang sama, berikan kebaikan kekayaan itu dalam keluarga atau negara kecil yang kau bina ini. Ini untuk kebaikan dan keselesaan bersama. Sanggup kau tengok anak anak kau menderita kelaparan dan kesedihan kerana janaan kewangan kau tidak kukuh? Negara nak kaya, usaha mau lebih!

Pendidikan

Pendidikan sebagai elemen penting. Jika kau tidak mampu mendidik rakyat kau tentang kehidupan, maka kau sudah gagal dalam membina satu generasi akan datang yang akan membawa delegasi cemerlang yang telah kau rencanakan. Anak anak adalah pewaris masa depan. Ayat klise macam ni selalu kau dengar dan laungkan dengan semangat, tapi dalam bab perlaksanaan boleh jadi fail kerana sistem yang salah. Tidak mustahil!

Pendidikan juga seharusnya mengimbangi dunia dan akhirat. Tiada halangan terhadap bidang ilmu. Teruskan membiarkan rakyat anda bijak walaupun lebih bijak dari kau sebagai pemimpin. Jadi kalau taknak anak atau rakyat korang seperti isteri dan anak anak lebih bijak, kau harus lebih bijak dari mereka. Rancang dan rencanakan apa yang telah kau letakkan dalam draft.

Akhirnya secara kesimpulan, matlamat dialam perkahwinan haruslah jelas. Kalau perkahwinan sekadar mahu berseronok atau mengisi ruangan rindu dendam dan percintaan secara halal, maka matlamat belum cukup jelas. Kerana, perkahwinan bukanlah untuk setahun atau sepuluh tahun, tapi insyaAllah hingga ke akhir hayat kita mahukan kebahagiaan dalam berkeluarga.

Hentikan angan angan kosong seperti drama drama melayu yang menjadi alat pembodohan masyarakat. Letakkan matlamat jelas dihadapan. Hidup adalah untuk lengkap melengkapi. Sama sama merancang, sama sama mahukan kebahagiaan dunia akhirat.

Salam sayang~

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin