Sebuah Negara?

Assalamualaikum

Bagi aku, negara islam bukan lah negara yang ada majoriti didalam nya ramai penduduk islam atau majoriti penganut penduduknya adalah beragama islam. Akan tetapi, aku lebih suka fokuskan kepada prinsip negara itu sendiri. Walaupun negara itu adalah negara kufur sekali pun, tetapi ia kena dengan prinsip sebuah negara islam, maka ia adalah sebuah negara yang adil.

Aku tidak pandai untuk bincangkan berkenaan negara islam atau prinsipnya dari sudut maqasid syarieyah. Tetapi aku cuba huraikan berkenaan Institusi dalam sebuah negara islam. Ia berbeza dengan tajuk, tapi sedarilah, ini adalah prinsip asas sebuah negara yang Islamik dari segi perlaksanaan dan perancangan. Ia adalah model, juga mewakili prinsip yang sepatutnya sebuah negara islam itu ada.

Semasa perbincangan bersama Leftenan Kolonel Haji Anas di Bandar Baru Bangi beberapa tahun dulu, ada di terangkan berkenaan model ini. Ia adalah model dari sudut pandang Hizb Tahrir. Samada ia mewakili secara mutlak pandangan HT atau tidak, tidak lah aku ketahui, tetapi ini adalah apa yang diterangkan kepada aku.

Dalam kehidupan manusia, harus ada 2 prinsip iaitu, hablum minallah dan hablum minannas.

1. Hablum Minallah

Berbaik baik dengan Allah. Dari makna yang lainnya, ia adalah satu pendekatan manusia dengan tuhan. Ia adalah satu perintah wajib iaitu terdapat dalam rukun islam dan rukun iman. Antara isi rukun Islam iaitu Solat 5 waktu adalah salah satu cara mendekat kan diri manusia kepada tuhan.

Dalam tempoh 24jam, hanya beberapa minit diperlukan untuk kita menghabiskan waktu untuk mendekat kan diri kepada Allah iaitu dalam solat 5 waktu sehari. Ini adalah wajib. Bermakna, setelah menjalankan 5 waktu ini secara asasnya, manusia telah pun sempurnakan sebahagian prinsip asas islam iaitu, berbaik baik dengan Allah.

Dalam sehari, kita hanya gunakan beberapa minit sahaja untuk dekatkan diri pada Allah. Boleh dikatakan, maksima, adalah 30minit untuk kita luangkan waktu selesaikan solat 5 waktu. Kiraan ini tidak termasuk solat sunat qabliah, Ba'diah dan solat malam.

Jadi di mana kita nak campakkan baki tempoh 24 jam tadi? masih berbaki kira kira 23 jam dan 30 minit.

ianya seharusnya kita masukkan ke dalam hablum minannas.

2. Hablum minannas.

Di dalam urusan harian kita, kita lebih banyak berjumpa dengan manusia. Di sekeliling kita adalah manusia. Jadi, seharusnya berbaik baik dengan manusia ini kita pentingkan juga untuk menjaga keharmonian dalam sesebuah perhubungan

Dalam sesebuah negara, kita harus aplikasikan berbaik baik dengan manusia di dalam konteks fiqh kenegaraan / Siasah Syarieyyah.

Dalam sesebuah negara, seharusnya diterapkan prinsip prinsip asas seperti kewangan, ekonomi, jihad (hubungan luar negara), pendidikan, undang undang, ketenteraan, dan pelbagai lagi.

Kewangan.

Negara akan mencari jalan untuk menjana sebuah perniagaan yang menguntungkan seperti menjalankan GLC dan pelaburan pelaburan luar. Juga boleh membeli saham dalam syarikat syarikat yang menguntungkan dan kewangan akan kembali kepada negara seterusnya kewangan tersebut digunakan untuk pembangunan sebuah negara.

Ekonomi

Ia adalah termasuk dalam bab kewangan. Ekonomi dan pelaburan yang membawa pulangan kepada negara. Penerimaan cukai dari rakyat dan ianya akan kembali kepada rakyat.

Hubungan Luar Negara

Dalam bab hubungan luar negara, adalah amat penting selain memperkenalkan identiti negara sendiri, malah ia turut menyumbang dalam bab ekonomi. Selain menjadi medan dakwah dengan memeperkenalkan wakil wakil negara kepada negara luar, ia dapat menjadi penyumbang dalam jihad serta dapat membantu negara luar dalam kesusahan samada bantuan kemanusiaan atau bantuan ketenteraan.

Pendidikan

Pendidikan adalah satu sistem yang untuk mendidik rakyat dalam sesebuah negara. Sistem yang diperkenalkan juga haruslah merangkumi semua aspek seperti agama, sains, sukan dan pembangunan.

Undang undang

Undang undang adalah satu badan penting yang menjadi satu badan menilai dan mengimbangi ketelusan apabila berlakunya satu pelanggaran sistem.

huraian ini adalah secara umum dan amat ringkas. Ia sengaja aku perkenalkan untuk nota peringatan sendiri. Sebenarnya, apa yang diperkenalkan dalam sebuah negara, boleh juga berjalan dalam diri sendiri. Boleh kita katakan ia adalah sebagai satu jalan memperkenalkan sistem negara secara micro kepada diri sendiri.

Siapa yang paham apa yang aku tulis, boleh la aplikasikan dan manipulasi sendiri sistem ini :D

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin