Falsafah Tok Tam

assalamualaikum

Kembara utara telah membuatkan aku kembali bertemu dengan orang orang lama yang dulunya sangat rapat dengan keluarga aku tapi setelah kami kena berpindah ke klang, jadi kami telah lama juga terputus hubungan.

Akhirnya, kami kembali bertemu dengan keluarga angkat ayah. Tok tam.

Arwah tok tam yang perempuan (aku tak tau nak sebut nek tam atau apa?) sudah hampir 2 tahun meninggal. Sewaktu dikhabarkan pemergian nya, ayah tak dapat balik ke perlis kerana urusan kerja yang menimbun. Dan kini, kami kembali dan bertemu waris waris serta tok tam lelaki ( aku memang panggil tok tam :D)

Tok tam adalah ayah angkat kepada ayah. Sewaktu mula mula ayah menjejakkan kaki di perlis, ayah hidup dalam kekurangan. Tiada tempat mengadu dan sangat susah. Ayah akhirnya bertemu dengan mak angkatnya (arwah) yang banyak membantu ayah dalam khidmat nasihat dan kewangan. Ayah juga sangat rapat dengan anak anak tok tam.

Rumah tok tam agak jauh dari rumah lama kami di padang besar. Dan setiap hujung minggu, ayah selalu ke rumah tok tam. Mungkin kerana layan tok tam hampir sama dengan layanan seorang ibu kepada anaknya. Ayah sangat rapat dengan tok tam dan selal bercerita pengalaman dan meminta nasihat. Ayah juga selalu bawa kami anak anak ayah.

Masa zaman aku mengenali dunia, lebih kurang umuran di PASTI dan sekolah rendah, kami sudah sedikit senang. Bukan kaya, tapi tidak lagi sesusah masa ayah mula mula menjejakkan kaki ke perlis. Jadi aku pada waktu itu, tidak nampak banyak sebab kenapa ayah kerap mengunjungi keluarga tok tam dan menganggap mereka keluarga.

Sehinggalah sewaktu aku di tingkatan 3, ayah lari kembali ke Perlis atas sebab tak tahan tekanan orang atasan yang menukar tempat kerja nya sesuka hati. Dari Pelabuhan Klang ke depoh tahanan Semenyih. Ayah rasakan penukaran itu tidak wajar dan sangat jauh dari rumah dan tanah ayah di pulau indah yang ketika itu sedang mekar dengan tanaman rozel.

Ayah tidak lari ke teluk intan, tapi sebaliknya ke Perlis. Ayah mencari abang Din iaitu menantu Tok Tam. Ayah duduk di sana lebih sebulan (singat aku). Dan pada waktu cuti, aku naik bas dari klang untuk menjejak ayah di perlis.

Ayah tinggal dengan Pak Din (panggilan aku pada abang din) (Pak Din juga sudah arwah. 1 bulan sebelum arwah tok tam meninggal ) . Pak Din adalah seorang peraih buah mempelam dan arwah juga memiliki sebuah bot nelayan yang sederhana besar.

Dari arwah pakdin, aku dan ayah belajar macam macam perkara mengenai perniagaan buah. Dari mengenal buah yang elok sehingga mengenal buah rojak (kurang kualiti). Orang ramai akan menghantar buah mempelam yang dikait mereka kepada pakdin. Dan pakdin akan menjualkan buah yang telah dikumpulkan dan di kelaskan mengikut jenis jenis, dan akan di hantar ke kilang di Ipoh.

Pakdin seorang yang tidak kedekut ilmu. Apa sahaja yang membuat duit, pakdin sentiasa ambil peluang. Apa saja ilmu yang pakdin ada, pakdin turunkan pada kami. Mungkin kerana, ayah aku telah dianggap seperti adiknya sendiri.

Kembali kepada cerita Tok Tam.

Setelah arwah tok tam perempuan meninggal, tok tam lelaki kini berkahwin baru. Perempuannya tidak lah terlalu tua. Dan tidak juga terlalu muda. Prinsip yang dia ajarkan pada aku sewaktu kami bersembang 4 mata, dia katakan yang perempuan yang dia baru kahwini, adalah seorang yang rajin. Bukan anak dara, tapi adalah seorang janda. Pandai memasak dan tahu merendah diri. Sama macam arwah toktam perempuan dulu.

Nampak?

Perkahwinan baru nya masih tidak lari dari prinsip yang dia pegangi.

1. Harus mampu membantu dalam susah dan senang
2. Tahu merendah diri.

Dan perkahwinan yang dia cari, masih tidak melupakan arwah isteri lamanya. Kerana itu, dia masih memuji arwah isterinya dan mencari pengganti serupa dengan arwah isterinya. Dalam berkahwin juga, dia telah membantu seorang janda yang kematian suami. Hebatkan?

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin